reklama

Keď sa kresťania urážajú ako inoverci

alebo iné náboženské formy sú iba iné cesty na tú istú horu

Písmo: A- | A+
Diskusia  (61)
Obrázok blogu

Pod mojim článkom Zdravý je ten, kto radšej zostal ateistom , sa strhla diskusia, či je povolene na smeblogu v článkoch urážať kresťanov.
Najprv som na to nezareagovala, pretože ja kresťanov neurážam, keďže sama by som chcela kresťankou byť, alebo podľa svetských škatuliek som, ak to nemá niekto rozškatuľkované inak.
Dobre viete, že kto sa chce uraziť, urazí sa aj pre somariny a líšime sa len v tom, čo za somariny považujeme.

Keďže ja nerozmýšľam nad tým, do ktorej zápalkovej škatuľky sa mam zadeliť, tak som si overila ešte raz na Wikipedii, či do tejto zápalkovej škatuľky patrím.
Tu sa píše, že slovo kresťan pochádza z gr. christianos - „kristovec“ a že všeobecne je to človek pokrstený v kresťanskej cirkvi, bez ohľadu na to, či je praktikujúci, alebo nie.
(Podľa kresťanskej teológie je kresťan každý, kto bez ohľadu na svoju cirkevnú príslušnosť, rasu, vek či pohlavie, verí v Ježiša Krista ako Božieho Syna, prijíma jeho smrť na kríži ako zástupnú obeť za svoje hriechy a stavia si ho pred seba ako vzor svojho života. Kresťan patrí do spoločenstva rovnako veriacich, ktoré sa nazýva Cirkev. Vonkajším znakom príslušnosti k Cirkvi je krst. Hlavou Cirkvi je podľa kresťanskej teológie zmŕtvychvstalý Ježiš Kristus. Kresťan dúfa v posmrtný život v Nebeskom kráľovstve, v spoločenstve Boha Otca, Ježiša Krista, ostatných kresťanov, Božích anjelov a svätých.)

Keď to porovnám s tým, čo si o svete myslím ja, tak si nemyslím z toho len to, že Ježišova smrť je zástupná obeť za všetky naše hriechy, ktoré sme spáchali a ktoré ešte len spáchame. Myslím si, že si ich odčiniť, prežiť a pochopiť budeme musieť sami.
Nepotrebujem v to dúfať, pretože nevidím vo viere v Boha len nadej ale hlavne našu zodpovednosť za to, akí sme.
Taký ateista zas môže dúfať, že čokoľvek urobí, bude si myslieť alebo cítiť, že za to nebude musieť niesť zodpovednosť, ak mu na to napríklad neprídu. Možno v takýto život dúfať je aj želaním mnohých ľudí. Takže na ateizme môže byt príťažlivé pre ľudí aj toto. Sú potom celkom ponechaní okrem svetských zákonov len na svoje súkromné svedomie a svoju morálku, ktorú si môžu na seba napasovať tak, ako im vyhovuje. Inak, myslím si, že aj kresťania si svoju morálku na seba napasovali tak, ako im vyhovuje, takže si môžu podľa mňa v tomto ruky len podať (tak v globále).
Ale toto nie je teraz rozprava o morálke, ale o tých škatuľkách a ktorá škatuľka tu druhu uráža.
Už som viackrát spomínala, že keď dvaja robia to iste, vôbec to nemusí znamenať to iste. Keď sa ateista, ktorý neverí vo vyššie uvedené, vysmieva z toho, čomu neverí, tak to nepovažujem za urážku toho v čo neverí, pretože vtedy uráža to, čo preňho neexistuje! Ťažko by sme mohli obviniť niekoho, že uráža neviditeľného trpazlika alebo ježibabu, keď ju nevidí. Môžme len povedať, že uráža to, čo možno existuje, keďže v to len dúfame, že existuje.
Na svete môžte odsúdiť len toho, komu ste dokázali jeho vinu.
Ak ale veriaci vo vyššie uvedené vysmieva ateistu, tak už by mal vedieť to, že za tento svoj čin bude musieť niesť zodpovednosť a svojou vierou už hlása, že v ňu verí a prijíma ju. Už sa hlási k zodpovednosti za svoje skutky, myšlienky a city voči druhým a dennodenne sa svojimi myšlienkami modli (aj keď sa nemodli formálne) za to, aby aj jemu bolo odpustene rovnakou mierou ako odpúšťa on.
Z toho vyplýva, že keď sa z niekoho vysmieva, tak mu neodpúšťa hlúposť - obyčajne sa vysmievame z hlúposti? A keď sa z niečoho vysmieva, tak nesie za to zodpovednosť - z čoho!
Ako veriaci si len myslime, že takisto budú niesť svoju zodpovednosť aj neveriaci. Aj ja si to ako veriaca myslím. No ja si myslím, že nevedomosť náš do veľkej miery ospravedlňuje. Samotní veriaci často spomínajú, že hriech pácha ten, kto vie, že pácha hriech!
Ak si nemyslím, že pácham hriech, tak nie som vedome zlý.
Čo budete považovať za hriech, to je vaše slobodne rozhodnutie.

Asi z toho vyplýva to, že teraz si veľa ľudí môže povedať, že lepšie je potom byt ateistom, ale zas keď je človek veriaci, tak verí aj tomu, že práve ta jeho zodpovednosť za seba mu umožňuje aktívne svoj život meniť na nepoznanie. Väčšinou verí aj v to, že už len svojimi myšlienkami a citmi, ktoré nevidno, môže meniť svet okolo seba. Nakoľko ho takto ale naozaj meníme, nevieme naisto, v to len veríme!
Keby to bola pravda, tak potom ten, kto sa nechopil tejto sily v sebe, možno ju nevyužil tak ako mohol a možno aj zneužil v svojej nevedomosti. Ale vôbec to neznamená, že ju nemôže rovnako využívať aj ateista, hoci v tuto silu neverí. Môže si aj neuvedomovať, čo všetko svojimi myšlienkami a citmi ovplyvňuje.
Súdený napokon nebude podľa miery tohto uvedomenia a poznania o svojej sile, ale podľa jej účinkov hoci aj nevedomých.

A na zaver, ja sa nevysmievam z kresťanov. Podľa mňa sú to ľudia nie takí, ktorí vo vyššie uvedené veria, lebo to mohli zostať aj len pri viere v toto poznanie.
Niečomu veriť len rozumom podľa mňa nestačí. Podľa mňa sú kresťania ľudia, čo to o sebe môžu aj nevedieť, ale výsledok ich života bude taký, aký chcel od ľudí Ježiš a Boh. Takže mi je vlastne jedno, či sa bude volať moslim, ateista alebo jehovista, gralista alebo vesmírny človek. Ja verím tomu, že len to o jeho duchu rozhoduje, aký bol ako človek. Náboženstvo mu v tom môže pomôcť, ale aj nemusí! Náboženstvo väčšinou svedčí o forme jeho poznania.
Nevieme, aké majú ľudia myšlienky, lebo všetky nehovoria a nepíšu, a čo cítia, to nevieme už vôbec. Tiež sa môžme len domnievať.

A keď sa vysmievam z niektorých myšlienok, že sú hlúpe, je to stále len moja rozumová úroveň, čo si myslím. Ako veriaca alebo neveriaca nesiem si za to vlastnú zodpovednosť. Mam pravo na vlastne myšlienky a aby som niektoré mohla vidieť ako hlúpe.
Z feminizmu sa vysmievate kludne. Všetko sa nám môže zdať hlúpe. Je niekde povedané, že akékoľvek náboženstvo sa nemôže zdať niekomu hlúpe alebo čokoľvek z neho?
Pokiaľ viem, toto, aby niečo nebolo povinne pre nikoho hlúpe, si môžu presadiť len ľudia, ktorí majú moc a z titulu svojej svetskej moci to chcú iným diktovať.
A takíto ľudia idu na iných silou a to nie silou svojich myšlienok a citov (v ktoré vraj veria, ale potom asi nedostatočne), ale silou svojich činov, ktorými sa snažia iných len zastrašovať postihmi. Vlastne berú tento svet veľmi materialisticky a pritom sa oháňajú ideami, aby ste si to nevšimli.
Možno si to nevšimli v svojej hlúposti ani sami.

Necítim sa ideálna. Hoci práve v katolicizme vidím ja teraz toľko hlúpostí, je to len forma, stále je to len forma a cele stádo katolíčkiek môže byť lepšími ženami ako som ja. Skutočne si myslím, že napríklad aj žena, čo len cele dni zavára kompóty alebo okopáva svoju záhradku, lebo takéto ženy ma často sklamali, aké boli, môže byť oveľa lepšia ako ja, aj keby som cele dni zavárala neviem aké krásne a stále len myšlienky.
Nerozhoduje o nás nič povrchne, snáď len naša nepovrchnosť.

Napríklad typická pre hinduistov je tolerancia. Sú rozčlenení na mnoho siekt a hnutí a je tam aj súperenie, ale typickému dogmatizmu sa vyhýba. Rešpektuje sa osobný vyber v náboženstve. Náboženské vojny medzi hinduistami sú prakticky neznáme. Ine náboženské formy sú iba iné cesty na tu istú horu. Nemajú potrebu obracať iných na svoju vieru. Teda žiadna misia. Nie je to ľahostajnosť. Vyplýva to z hinduistickej metafyziky: všetky formy sú dočasné a preto nereálne. Viac na tejto stránke o rôznych náboženstvách.
Nevyberajte za iných, ktoré im nesmie byť smiešne.
Z tých iných ciest na tu istú horu by som sa nesmiala, ale vy sa kludne môžte ak sa vam to zda smiesne alebo hlupe!


Mária Malinová

Mária Malinová

Bloger 
  • Počet článkov:  356
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám väčšinou menšinové názory. Zoznam autorových rubrík:  VzťahySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu