reklama

Skutočný blog píše anonymný človek

Vcera som sa docitala, ze dnes je medzinarodny den blogerov. Pri tejto prilezitosti vam chcem zopakovat, co ja viem o zaciatku blogovania na Slovensku. Teda, co som si zapamatala ja a co mna zaujalo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (97)

Vcera som sa docitala aj to, ze prvy bloger na Slovensku zacal pisat blog v roku 1999, v dobe, ked ja som si nevedela este ani sama zapnut pocitac. Ja som sa objavila vo virtualnom svete az v roku 2003, ale pamatam sa, ze diskutujuci na inzine.sk spominali na prve virtualne kontakty medzi sebou s velkou nostalgiou, ze ta krasna doba "pisania si" SKONCILA, pretoze doteraz to bolo take sukromne a teraz to siroka verejnost zhovadi a uz to nikdy nebude take, ako to bolo v pociatkoch. Ani ja som nevedela, na co krasne tymto spominaju, len som im to verila, ze tie zaciatky mali svoje caro, ci uz bol clovek bloger alebo len diskutujuci, vsak sami viete, co vsetko aj zaujimave a nove ste vdaka virtualnemu svetu zazili a uz to nebude nikdy take, ako to bolo na zaciatku - to prve nadsenie, pokym ste nezazili aj sklamania s neporozumenim alebo konfliktami vo virtualnom svete.

Rok 2003 az 2004 este posledny rok fungoval inzin , ktory ja dodnes povazujem za to najlepsie, co doteraz vo virtualnom svete bolo.
Pisali ho profesionali a bezni ludia boli len diskutujuci, az z nich sa neskor stali mnohi prvi blogeri na vlastnu past.
Uz vtedy zazivali autori presne to, co aj teraz zazivaju blogeri, tisicoraku kritiku a lezenie do zadku oslavnymi odami na ich pisanie.
V tych casoch sa este profesionali vyhrazali - Vsak si to vyskusajte sami pisat, aby ste zazili, ake je to casto aj nevdacne. My sa tu namahame a vy si len sedite s vylozenymi nohami a len kritizujete a otravujete tych, co pisu.
A preto si vymysleli, ze na Vianoce to urobia naopak a nech si teraz vyskusaju pisat obycajni ludia a autori sa budu hrat na diskutujucich a teraz si oni vylozia nohy a budu len kritizovat. To bol mozno prvy minipokus o "smeblog". Vzapati na to inzin skoncil.

23.6. 2004 som zacala pisat svoj prvy blog " gretka " a vtedy blogovanie vyzeralo skor ako stanovy tabor, na koho narazite v tom virtualnom pralese. Blogeri sa navzajom vyhladavali cez odkazy na blogoch, ktore inych zaujali. Myslim si, ze vtedy mali slovenski blogeri k ceskym blizsie, aspon mne sa to zdalo, ze su dobre zmiesani. Dnes uz nemam predstavu, co pisu ceski blogeri, tak je tych slovenskych uz vela, jedna obrovska slovenska osada na smeblogu. Vsak clovek uz ledva prebehne aj ten.
Volakedy pisali hlavne muzi, pretoze si technicky vedeli urobit svoj blog a prevazne pisali clanky technickeho zamerania.
Prvy trojblog, ktory som poznala, zacal u Markoffa, ked sa spojil s blogerkou Cernankou a blogerom 21 (byvalymi diskutujucimi z inzinu).
Vzapati presiel bloger 21 k nam a spolu sme zalozili trojblog " krivolaká prť" (ktorej cast blogerky vyholenej vysla aj knizne, na Statione sa o tejto knihe pise v tomto clanku) ako byvali diskutujuci z inzinu. Bola to taka nostalgia za inzinom, vtedy mali stretavky nielen blogeri ale aj diskutujuci, ktori sa cez virtualne diskusie spoznali. Moje clanky z tohto trojblogu najdete aj na tomto blogu .
Jednym z nich bol aj buduci bloger " jej bývalý ".
Az neskor zacal smeblog. Povodne mal len par blogerov a keby mi bol vtedy niekto povedal ako sa a za aky kratky cas natolko rozrastu, nebola by som verila. Potom sa stalo, ze my sme spominali zlaty vek blogerskych zaciatkov, ze uz pominul a pre mnohych inych ten zlaty vek zaciatkov opat len zacinal. Dnes zas ini mozu s nostalgiou spominat zaciatky smeblogu. Vzdy to zhodnotite podla seba, kedy ste sa vy do virtualneho sveta prepadli a nieco vas z neho chytilo za srdce. Obycajne to ale koncieva znechutenim a navratom do reality ako z dovolenky domov. Skoncil aj Markoff po piatich rokoch blogovania. Aj tak si stale myslim, ze uroven diskusii na inzine bola vyssia, nez je teraz na smeblogu.

Myslim si, ze aj pre profesionalov bolo prekvapenim, kolko ludi ma co zaujimave napisat a ze nestaci len vediet pisat, ked nemate co, lebo fantazia vam uz dosla.
Volakedy som z nasho balkona videla len les a teraz tam stoji ohromne sidlisko, a presne tak je to aj so smeblogom. Mnohi si mysleli, ze mimo smeblogu nieco ine take ani nejestvuje, ako paradajky pestovane len v skleniku.
Volakedy sa vysmievali z toho, kto do virtualneho sveta pisal pod vlastnym menom a nestacil mu len nick. Dnes naopak, vlastne mena sa stali ako nahrobkami virtualnych ludi a taky nick je ako celkom neznamy hrob vlastnej dolezitosti.
Svet smeblogu sa stal svojim vlastnym svetom. Pokial v tomto svete uviaznete, mozte na mnozenie sa narozov len medzi sebou aj zdegenerovat.
Prehlad blogov mate na topliste , ale uz jeho prve miesto SMEBLOG je taky velky virtualny ostrov, ze na nom mnohi zijeme ako volakedy ludia, co nedosli ani po susednu dedinu.
Pokracovanie inzinu najdete na Statione a cesky ja navstivim uz len totem.cz .
Tiez som stratila to prvotne nadsenie, ked moj blog bol este aj virtualnym dennikom mojich myslienok.

To, co sa mne na blogoch nepaci je, ze uz len exhibicionisti pisu pod svojim menom denniky svojich myslienok.
To, co je v dennikoch aktualne, byva pravdive a to su originalne momentky nasich myslienok, ktore uz zajtra zmenime a preto sme ich dnes napisali, aby sme sa ich zbavili, myslienky, ktore sme uz pozuli a z ktorych nam zostala uz len stava do dalsich realnych dni v realnom svete.
Mne sa nepaci na smeblogoch to, ze sa denniky stali clankami pri ktorych sa diskutujuci dovolavaju objektivnych nazorov alebo zhodnoteni nejakej temy u autora. Ma pisat tak akoby snad pisal wikipediu svojho zivota a nielen momentky z neho.
Muselo sa to stat, pretoze pod vlastnym menom ludia nemozu pisat celkom pravdivo svoje myslienky a zazitky, ktore maju len docasny charakter ich momentalnych nalad, ako ich zachytili. To nas pripravilo o skutocnu autentickost pisania, hoci sa nou blogy charakterizuju.
Toto sa skor podoba na hru na novinarov, spisovatelov a basnikov. Napriek tomu kazdy clovek zazil nieco tak originalne, ze aj tymto stylom maju co povedat a zalesknut sa opravdivo.
Mne len chyba ta anonymita, ktora blogom zarucovala pravdivost a autentickost chvil jednotlivych ludi.
O mne si mnohi mysleli, ze pisem uprimne, ale mojim zaciatkom na smeblogu bol naopak koniec virtualneho dennika.
Blogy uz pre pravdive mena nie su dennikmi, skor vizitkami jednotlivych ludi a vizitky sa kazdy snazi mat skor pekne ako pravdive, autenticke a meniace sa s nasimi myslienkami a zazitkami.
Skutocny blog pise anonymny clovek. Takych vsak najdete len vo virtualnom pralese.


Mária Malinová

Mária Malinová

Bloger 
  • Počet článkov:  356
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám väčšinou menšinové názory. Zoznam autorových rubrík:  VzťahySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu